Blender jako edytor wideo

Wielu z Was kojarzy program Blender z modelowaniem 3D. Mało kto wie, że w program blender może służyć również przy obróbce wideo. Przyjrzyjmy się opisowi programu:

Blender to darmowy pakiet do tworzenia 3D typu open source. Obsługuje całość potoku 3D – modelowanie, montaż, animację, symulację, renderowanie, komponowanie i śledzenie ruchu, a nawet edycję wideo i tworzenie gier. Zaawansowani użytkownicy wykorzystują API Blendera do obsługi skryptów Python, aby dostosować aplikację i pisać specjalistyczne narzędzia; często są one zawarte w przyszłych wydaniach Blendera. Blender doskonale nadaje się dla osób i małych studiów, które czerpią korzyści z jego ujednoliconego potoku i elastycznego procesu rozwoju. Przykłady z wielu projektów opartych na Blenderze są dostępne w prezentacji. Blender jest wieloplatformowy i działa równie dobrze na komputerach z systemem Linux, Windows i Macintosh. Jego interfejs wykorzystuje OpenGL, aby zapewnić spójne wrażenia. Aby potwierdzić określoną kompatybilność, lista obsługiwanych platform wskazuje te, które są regularnie testowane przez zespół programistów. Jako projekt kierowany przez społeczność na licencji GNU General Public License (GPL), opinia publiczna jest upoważniona do wprowadzania małych i dużych zmian w bazie kodu, co prowadzi do nowych funkcji, elastycznych poprawek błędów i lepszej użyteczności. Blender nie ma ceny, ale możesz inwestować, uczestniczyć i pomagać w rozwoju potężnego narzędzia do współpracy: Blender to Twoje własne oprogramowanie 3D. Dalsza pomoc jest zawsze mile widziana! Od rozwijania i ulepszania Blendera po pisanie dokumentacji itp., Jest wiele różnych rzeczy, które możesz zrobić, aby się zaangażować. Powiązania: Blender Foundation jest członkiem Open Invention Network, Khronos (członkostwo indywidualne), Linux Foundation i Academy Software Foundation.

Strona domowa

Żeby zademonstrować podstawowe funkcje edytora wideo w Blenderze przygotowałem Wam krótki filmik, ale od początku. Zacznijmy od instalacji:

Instalacja w Debian/Ubuntu:

sudo apt-get install blender

Instalacja w systemie Arch Linux:

sudo pacman -S blender

Po instalacji możemy od razu przystąpić do uruchomienia programu. Na przywitanie ukaże nam się ekran w którym możemy wybrać tryb pracy – innymi słowy rozmieszczenie narzędzi w programie. Nas interesuje najbardziej Video Editing.

Ekran powitalny

Chwilę później możemy zobaczyć przygotowany dla nas interfejs programu nastawiony na edycję wideo. Po lewej stronie u góry możemy znaleźć przeglądarkę plików. Z niej właśnie będziemy przenosić pliki na linię czasu, która jest umiejscowiona na dolnej połowie okna programu. Po prawej stronie u góry mamy panel nazwany Scene. Przyda się on nam dopiero na końcu, kiedy będziemy eksportować projekt. Można tam ustawić m.i. rozdzielczość projektu, kolory lub ilość klatek na sek. Poniżej znajdziemy wybór narzędzia kursora. Od razu warto włączyć ikonkę noża, ponieważ bardzo często się korzysta z tego narzędzia. Robimy to w pasku nad linią czasu – View -> Toolbar. Dodatkowe narzędzie – nóż, pojawi się po lewej stronie.

Można przystąpić do wrzucania plików wideo na linię czasu. Nie ma podziału na ścieżkę wideo, audio czy efektów. Możemy pracować na wszystkich jak nam się żywnie podoba.

Kiedy potrafimy już kroić (dzielić) ścieżki, rozciągać czy przyciągać, możemy dodać jakiś tekst. Ustawiamy znacznik czasu w miejscu w którym chcemy by się zaczynał i klikamy powyżej ścieżek sekwensera: Add -> Text.

Po lewej stronie okna programu pojawią nam się opcje dodawanego tekstu. Możemy ustalić kolor, cień, pozycję a przede wszystkim treść.

Okno opcji tekstu

Oczywiście na linii czasu pojawi nam się odpowiedni klocek za pomocą którego rozciągając go ustalamy czas trwania. Apropos tekstu znalazłem ciekawą opcję na dynamicznie zmieniający się kolor tekstu. Można się przyjrzeć jak to wygląda na moim filmiku. Wybieramy Blend -> Value.

Dynamiczny efekt koloru czcionki.

Kiedy już potrafimy dodać tekst możemy spróbować zrobić proste przejście między plikami wideo (nie tylko). W tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy na klocek pliku który nas interesuje i wybieramy opcję Fade. Tam mamy do wyboru kilka opcji, którymi wyznaczamy czas i miejsce przejścia na osi czasu. Czy ma być na początku, na końcu, a może i na początku i na końcu. Do wyboru jest też ustalenie pozycji względem głównego wskaźnika położenia.

To nie wszystko. Żeby efekt przejścia przenikania zadziałał musisz wybrać opcję po prawej stronie – Cross. To dotyczy pierwszego jak i drugiego pliku.

Efekt przenikania

Warto wymienić jeszcze jedną z funkcji – zmiana prędkości pliku. Wybieramy opcję Add -> Effect Strip -> Speed Control.

Zmiana prędkości ścieżki

Zaraz ponad wybranym fragmentem pojawi nam się zielony pasek tego efektu. Prędkość regulujemy po prawej stronie w opcji Compositing -> Opacity. 0 to nieruchome, 1 to normalnie a powyżej prędkość się zwiększa.

Przydatną opcją jest również Display Waveform. Dzięki temu będziemy mogli zobaczyć graficznie dźwięk, pod którego rytmikę możemy układać filmy i efekty.

Teraz możemy przejść do eksportu. Najpierw przechodzimy do wyżej wspomnianej tabelki Scene, gdzie wybieramy parametry pliku końcowego.

Gdy już sprecyzowaliśmy dokładnie jakiego formatu oczekujemy możemy przejść do renderowania. Ponad okienkiem podglądu klikamy View -> Sequence Render Animation. W taki sposób rozpoczyna się renderowanie.

Właściwie to wszystko z najważniejszych rzeczy. Postaram się niebawem zrobić dodatkowy wpis odnośnie jak zrobić stabilizację ekranu. Tymczasem zapraszam do obejrzenia mojego pierwszego wideo w Blenderze. Mam nadzieję, że z filmiku na filmik będę odkrywał co rusz nowe opcje co polepszy ogólną jakość.

Related posts

Leave a Comment